Лекції по інтерфейсах ІС

1.doc (17 стор.)
Оригінал


  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17
Лекційний курс «Інтерфейси інформаційних систем»

Зміст

Тема 1. Загальне уявлення про інформаційну систему 3

Специфіка інформаційних програмних систем 3

Завдання інформаційних систем 3

Класифікація інтерфейсів 4

Пакетна технологія 5

Технологія командного рядка. 6

Графічний інтерфейс 6

Простий графічний інтерфейс. 7

WIMP - інтерфейс 8

Мовленнєва технологія 8

Біометрична технологія ("мімічних інтерфейс".) 9

Семантичний (Громадський) інтерфейс. 9

Тема 2. Типи користувальницьких інтерфейсів і етапи їх розробки. 9

Типи інтерфейсів. 10

Тема 3. Психофізичні особливості людини, пов'язані із сприйняттям, запам'ятовуванням і обробкою інформації 16

Користувальницька і програмна моделі інтерфейсу 18

Класифікації діалогів і загальні принципи їх розробки 20

Тема 4. Фактори оцінки користувальницьких інтерфейсів 25

Швидкість виконання роботи 25

Правила GOMS 25

Тривалість інтелектуальної роботи 27

Безпосереднє маніпулювання 27

Втрата фокусу уваги 30

Тривалість фізичних дій 31

Тривалість реакції системи 32

Тема 5. Людські помилки 33

Існування неіснуючого 34

Типи помилок 34

Блокування потенційно небезпечних дій до отримання підтвердження 35

Перевірка дій користувача перед їх прийняттям 36

Самостійний вибір команд 36

Два рівня помилок і зворотний зв'язок 37

Тема 6. Навчання роботі з системою 38

Чому користувачі вчаться 38

Засоби навчання 39

Зрозумілість системи 39

Ментальна модель 39

Метафора 39

Аффорданс. 40

Стандарт 41

Навчальні матеріали 41

Повідомлення про помилки. 42

Спіральність 42

Суб'єктивне задоволення 43

Естетика 43

Яким має бути повідомлення про помилку 48

Тема 7. Різні елементи управління 49

Кнопки 50

Командні кнопки 50

Розміри і поля 50

Текст і піктограми. 50

Кнопки доступу до меню 50

Чекбокси і радіокнопки 51

Варіант для панелей інструментів 52

Списки 52

Ширина 52

Піктограми. 52

Розкриваються списки 53

Перегортувати списки 53

Списки єдиного вибору. 53

Списки множинного вибору. 53

Комбобокси 54

Поля введення 54

Код активації 54

Підписи. 55

Крутилки 55

Повзунки 55

Меню 56

Типи меню 57

Пристрій меню 57

Будову окремих елементів 58

Піктограми в меню 58

Перемикаються елементи. 58

Передбачуваність дії. 59

Угрупування елементів 59

Навіщо елементи в меню потрібно групувати. 59

Як групувати елементи. 59

Як розділяти групи між собою. 59

Глибина меню. 60

Контекстні меню 60

Вікна 61

Типи вікон 61

Тема 1. Загальне уявлення про інформаційну систему


Розглянемо, що являє собою поняття "інформаційна система".

Специфіка інформаційних програмних систем


В залежності від конкретної області застосування інформаційні системи можуть дуже сильно відрізнятися за своїми функціями, архітектурі, реалізації. Однак можна виділити, принаймні, дві властивості, які є загальними для всіх інформаційних систем.

По-перше, будь-яка інформаційна система призначена для збору, зберігання і обробки інформації. Тому в основі будь-якої інформаційної системи лежить середовище зберігання і доступу до даних. Середа повинна забезпечувати рівень надійності зберігання та ефективність доступу, які відповідають області застосування інформаційної системи.

Зауважимо, що в обчислювальних програмних системах наявність такого середовища не є обов'язковим. Основною вимогою до програми, що виконує чисельні розрахунки (якщо, звичайно, говорити про вирішення дійсно серйозних завдань), є її швидкодія. Потрібно, щоб програма справила досить точні результати за встановлений час.

По-друге, інформаційні системи орієнтуються на кінцевого користувача, наприклад, банківського клерка. Такі користувачі можуть бути дуже далекі від світу комп'ютерів. Для них термінал, персональний комп'ютер або робоча станція являють собою всього лише знаряддя їх власної професійної діяльності. Тому інформаційна система зобов'язана мати простим, зручним, легко освоюваним інтерфейсом, який повинен надати кінцевому користувачеві всі необхідні для його роботи функції, але в той же час не дати йому можливість виконувати які-небудь зайві дії. Іноді цей інтерфейс може бути графічним з меню, кнопками, підказками і т.д. Зараз дуже популярні графічні інтерфейси, і як ми побачимо в далі, багато сучасних засобів розробки інформаційних додатків передусім орієнтовані на розробку графічних інтерфейсів.

І знову зауважимо, що обчислювальні програмні системи не обов'язково володіють розвиненими інтерфейсами. Звичайно, це залежить від ступеня отчуждаемості програмного продукту. Якщо система призначена для продажу, то вона повинна володіти хорошим інтерфейсом хоча б в цілях маркетингу. Але як правило, серйозні обчислювальні програми майже унікальні.

Завдання інформаційних систем


Конкретні завдання, які повинні вирішуватися інформаційною системою, залежать від тої прикладної області, для якої призначена система. Області застосування інформаційних додатків різноманітні: банківська справа, страхування, медицина, транспорт, освіта і т.д. Важко знайти область ділової активності, у якій сьогодні можна було обійтися без використання інформаційних систем. Можна виділити деяку кількість завдань, що не залежать від специфіки прикладної області. Природно, такі завдання пов'язані із загальними рисами інформаційних систем, розглянутих в попередньому розділі. Перш за все, найбільш істотною складовою є зберігання інформації, яка довго накопичується і втрата якої непоправна.

В якості прикладу розглянемо ситуацію, існуючу в Зеленчукской астрофізичної лабораторії. У цій лабораторії в горах в районі Нижнього Архиз встановлений один з найбільших в світі дзеркальних телескопів (діаметр дзеркала - 6 метрів). Унікальні природні умови цього району Північного Кавказу дозволяють максимально ефективно використовувати можливості обсерваторії. У самому Зеленчук мається найбільший у Росії радіотелескоп. Комбіноване використання цих ресурсів протягом багатьох років (більше 10) дозволило астрофізикам накопичити унікальну інформацію щодо різного роду космічних об'єктів. На жаль, комп'ютерні можливості лабораторії в перші роки її існування були вельми обмежені, і тому накопичуються дані зберігалися в основному на магнітних стрічках. Відомо, що будь-який магнітний носій старіє, а магнітні стрічки ще й пересихають. В результаті основною проблемою групи підтримки інформаційних ресурсів уже кілька років є копіювання старих магнітних стрічок на нові носії. Старі стрічки часто не читаються, і доводиться витрачати величезні зусилля і кошти для їх реанімування. Тут вже не до створення інформаційної системи. Хоча, звичайно, астрофізикам дуже потрібні інформаційні системи, що дозволяють хоча б частково автоматизувати величезні обсяги робіт з аналізу і узагальнення накопиченої інформації.

Основний висновок, який можна зробити на основі цієї історії, полягає в тому, що якщо деяка організація планує довготривале накопичення цінної інформації, то з самого початку мають бути обдумані надійні способи її довготривалого зберігання. Зокрема, інформація, накопичена Зеленчукской лабораторій, повинна зберігатися вічно.

Наступним завданням, яку повинен виконувати більшість інформаційних систем, - це зберігання даних, що володіють різними структурами. Важко уявити собі більш-менш розвинену інформаційну систему, яка працює з одним однорідним файлом даних. Більш того, розумним вимогою до інформаційної системи є те, щоб вона могла розвиватися. Можуть з'явитися нові функції, для виконання яких потрібні додаткові дані з новою структурою. При цьому вся накопичена раніше інформація повинна залишитися збереженою.

Ще один клас задач ставиться до забезпечення зручного і відповідного цілям інформаційної системи для користувача інтерфейсу. Більш-менш просто з'ясувати функціональні компоненти інтерфейсу, наприклад, якого виду повинні пропонуватися форми і якого виду повинні видаватися звіти. Але побудова дійсно зручного і втомлює користувача інтерфейсу - це задача дизайнера інтерфейсу. Простий аналог: за наявності повного набору якісних меблів хороший дизайнер зможе красиво оформити зручну для життя квартиру (все на місці і під рукою). Поганий же дизайнер, швидше за все, досягне лише того, що зможе запхнути в квартиру всі меблі, а потім господареві квартири весь час буде здаватися, що в нього занадто багато непотрібних меблів і нічого неможливо знайти.

На перший погляд згадана задача здається не дуже суттєвою. Можна вважати, що якщо інформаційна система забезпечує повний набір функцій і її інтерфейс забезпечує доступ до будь-якої з цих функцій, то кінцеві користувачі повинні бути задоволені. Насправді, це не так. Користувачі часто судять про якість системи в цілому виходячи з якості її інтерфейсу. Більш того, ефективність використання системи залежить від якості інтерфейсу.

Таким чином можна сказати, що комп'ютер - це машина, а не біологічна істота. Як будь-який технічний пристрій, комп'ютер обмінюється інформацією з людиною за допомогою набору певних правил, обов'язкових як для машини, так і для людини. Ці правила в комп'ютерній літературі називаються інтерфейсом.

Інтерфейс може бути зрозумілим і незрозумілим, дружнім і немає. До нього підходять багато прикметники.

Інтерфейс, за визначенням - це правила взаємодії операційної системи з користувачами, а також сусідніми рівнями в мережі ЕОМ. Від інтерфейсу залежить технологія спілкування людини з комп'ютером.
Навчальний матеріал
© uadoc.zavantag.com
При копіюванні вкажіть посилання.
звернутися до адміністрації